love black and white


CIVIS Media Award // German Social Award

“I think that the approach of different cultures toward each other can only be assured if this topic is no longer imposed with a special status. So it was important for me to focus on a completely “normal” juvenile life with its entire range of emotions and conflicts.“ britta wandaogo


CIVIS Media Award

(…) The feature combines cheerfulness, melancholy, passion, love and politics without ever getting didactic. There is no commentary, the protagonists tell their everyday stories – heir happiness, anger, passion and frustration are contagious for the audience. Yet, the director never loses the distance to her story and so succeeds in taking the audience with her. “Love black and white“ is not a story about cultural differences, but about people, whose different origins enrich their lives: in terms of experiences, emotions, and of course in terms of problems. Simply what cultural variety is about! (…) Excerpt from the jury’s statement CIVIS

German Social Award
This year’s media award in the “TV“ category is being presented to Mrs. Britta Wandaogo for her television feature “Love black and white“. The director successfully has the protagonists talking in their own words, putting no commentary on the original soundtrack. By doing so, she manages to give very private and intimate views on the couples’ everyday lives. The masterful combination of everyday situations, intense interviews and the protagonists’ humour, shows funny moments despite all the problems – grounded on the main characters’ energy and self-esteem. Britta Wandaogo has managed to playfully translate a multi-layered mixture of cultural differences, social background, political acceptance – and in the end love and tolerance – into a feature film. The jury would like to give special praise to the masterful camerawork. The camera is part of the action, catches hold of seemingly unimportant events – and thereby emphasises the authenticity and modernity of the feature. The sensitive style of the report avoids clichés and voyeurism. The feeling that these protagonists are being put on display is not given at any point. It is this balance between emotion and objectivity that touches the audience. An exceptional and brave film. Jurystatement by Jürgen Gohde, president of the German Federal Association.

CIVIS Medienpreis / Sparte TV Information
(…) Der Film verwebt Heiterkeit, Melancholie, Leidenschaft, Liebe und Politik ohne jemals didaktisch zu werden. Die O-Töne bleiben unkommentiert, die Hauptdarsteller erzählen ihre Geschichte und ihre alltäglichen Geschichten. Ihre Freude, ihre Wut, Lust und Frust am Leben stecken die Betrachter an. Die Autorin verliert dennoch nie die Distanz zu ihrer Story und schafft es gerade deshalb die Zuschauer mitzunehmen. „Liebe Schwarz Weiss“ eine Geschichte nicht über kulturelle Unterschiede, sondern über Menschen, deren unterschiedliche Herkunft das Leben reicher macht: reicher an Erfahrungen, reicher an Gefühlen und natürlich auch an Problemen. Kulturelle Vielfalt eben. Auszug aus der Jurybegründung

Deutscher Sozialpreis

Britta Wandaogo ist es gelungen, die Protagonisten selbst sprechen zu lassen – Original-Töne lässt sie unkommentiert. Dadurch gelingen ihr sehr persönliche und authentische Einblicke in den Alltag des Paares. Das gekonnte Zusammenspiel aus Alltagssituationen, intensiven Gesprächen und dem Humor der Protagonisten zeigt, trotz aller Probleme, witzige Momente, getragen von der Energie und dem Selbstbewusstsein seiner Hauptakteure. Britta Wandaogo ist es gelungen, das vielschichtige Potpourri aus kulturellen Unterschieden, sozialer Herkunft, politischer und gesellschaftlicher Akzeptanz – und letztlich Liebe und Toleranz – spielerisch in einem Film umzusetzen. Ein besonderes Lob spricht die Jury der gekonnten Kameraführung aus. Die Kamera ist Teil des Geschehens, fängt scheinbar Unwichtiges auf – und unterstreicht damit die Echtheit und Modernität des Beitrages. Die sensible Machart des Berichts vermeidet Klischees und eine voyeuristische Perspektive. An keiner Stelle entsteht das Gefühl, dass die Protagonisten vorgeführt werden. Gerade diese gekonnte Balance zwischen Emotionen und Sachlichkeit berührt den Zuschauer. Ein herausragender und mutiger Film.  Laudatio von Jürgen Gohde, Präsident der Bundesarbeitsgemeinschaft der Freien Wohlfahrtspflege